Drepturile si obligatiile pacientilor

conform Legii nr. 46/2003

Pacientii au dreptul la ingrijiri medicale de cea mai inalta calitate.

Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoana umana, fara nici o discriminare.

Dreptul pacientului la informatia medicala
  • Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum si la modul de a le utiliza.
  • Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identitatii si statutului profesional al furnizorilor de servicii de sanatate.
  • Pacientul are dreptul de a fi informat asupra starii sale de sanatate, a interventiilor medicale propuse, a riscurilor potentiale ale fiecarei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuarii tratamentului si nerespectarii recomandarilor medicale, precum si cu privire la date despre diagnostic si prognostic. 
  • Pacientul are dreptul de a decide daca mai doreste sa fie informat in cazul in care informatiile prezentate de catre medic i-ar cauza suferinta.
  • Pacientul are dreptul de a cere in mod expres sa nu fie informat si de a alege o alta persoana care sa fie informata in locul sau.
  • Informatiile se aduc la cunostinta pacientului intr-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate. In cazul in care pacientul nu cunoaste limba romana, informatiile i se aduc la cunostinta in limba materna ori intr-o limba pe care o cunoaste sau, dupa caz, se va cauta o alta forma de comunicare.
  • Daca pacientul nu este cetatean roman, informatiile i se aduc la cunostinta intr-o limba de circulatie internationala sau, dupa caz, se va cauta o alta forma de comunicare.
  • Rudele si prietenii pacientului pot fi informati despre evolutia investigatiilor, diagnostic si tratament, cu acordul pacientului.
  • Pacientul are dreptul de a cere si de a obtine o alta opinie medicala.
  • Pacientul are dreptul sa solicite si sa primeasca, la finalizarea perioadei de ingrijire la domiciliu, un rezumat scris al investigatiilor, diagnosticului, tratamentului si ingrijirilor acordate pe perioada furnizarii serviciilor de ingrijire la domiciliu.
Consimtamantul pacientului privind interventia medicala
  • Pacientul are dreptul sa refuze sau sa opreasca o interventie medicala asumandu-si, in scris, raspunderea pentru decizia sa; consecintele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
  • In cazul in care pacientul necesita o interventie medicala de urgenta, consimtamantul reprezentantului legal nu mai este necesar.
  • Consimtamantul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, pastrarea, folosirea tuturor produselor biologice prelevate din corpul sau, in vederea stabilirii diagnosticului sau a tratamentului ca care acesta este de acord.
  • Consimtamantul pacientului este obligatoriu in cazul participarii sale in invatamantul medical clinic si la cercetarea stiintifica.
  • Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat intr-o unitate medicala sau la domiciliul sau fara consimtamantul sau, cu exceptia cazurilor in care imaginile sunt necesare diagnosticului sau tratamentului si evitarii suspectarii unei culpe medicale.
Dreptul la confidentialitatea informatiilor si viata privata a pacientului
  • Toate informatiile privind starea pacientului, rezultatele investigatiilor, diagnosticul, prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidentiale chiar si dupa decesul acestuia.
  • Informatiile cu caracter confidential pot fi furnizate numai in cazul in care pacientul isi da consimtamantul explicit sau daca legea o cere in mod expres.
  • Pacientul are acces la datele medicale personale.
  • Pacientul are dreptul de a desemna, printr-un acord consemnat in anexa la foaia de observatie clinica generala, o persoana care sa aiba acces deplin, atat in timpul vietii pacientului, cat si dupa decesul pacientului, la informatiile cu caracter confidential din foaia de observatie.
  • Orice amestec in viata privata, familiala a pacientului este interzis, cu exceptia cazurilor in care aceasta imixtiune influenteaza pozitiv diagnosticul, tratamentul ori ingrijirile acordate si numai cu consimtamantul pacientului. Sunt considerate exceptii cazurile in care pacientul reprezinta pericol pentru sine sau pentru sanatatea publica.
Drepturile pacientului la tratament si ingrijiri medicale
  • Pacientul poate beneficia de sprijinul familiei, al prietenilor, de suport spiritual, material si de sfaturi pe tot parcursul ingrijirilor medicale.
  • Pacientul internat are dreptul si la servicii medicale acordate de catre un medic acreditat din afara spitalului.
  • Pacientul are dreptul la ingrijiri medicale continue pana la ameliorarea starii sale de sanatate sau pana la vindecare.
  • Pacientul are dreptul sa beneficieze de asistenta medicala de urgenta, in program continuu.
Pacientii au obligatia
  • De a respecta conditiile de disciplina ale spitalului;

  • De a folosi cu grija bunurile ce ii sunt puse la dispozitie, orice degradare fiind supusa regulilor de drept civil;
  • De a nu fuma in incinta spitalului;
  • De a nu consuma si introduce bauturi alcoolice in spital;
  • De a purta echipamentul de spital si de a nu parasi incinta spitalului in aceasta tinuta;
  • De a respecta regimul alimentar indicat de medic;
  • De a respecta programul de vizita pentru a nu perturba desfasurarea activitatii medicale;
  • De a pastra curatenia in saloane si spatii comune;
  • De a se adresa in mod civilizat personalului medico-sanitar;
  • In cadrul spitalului se interzice producerea de zgomote de orice natura care pot cauza disconfort pacientilor internati.

Contact

  • 0268-220309 Centrala
  • secretariat @spitalzarnesti.ro
© Spitalul Dr. C. T. Sparchez. Toate drepturile rezervate. Website creat de WebDesignRomania.eu.