Activitatile de supraveghere, prevenire si limitare a infectiilor asociate asistentei medicale fac parte din obligatiile profesionale ale personalului incadrat in Spitalul Orasenesc "Dr. C.T. Sparchez" Zarnesti si sunt prevazute in fisa de post, in functie de categoria profesionala.
Prevenirea si controlul infectiilor asociate asistentei medicale (IAAM) constituie un obiectiv permanent al activitatii medico-sanitare si este o componenta semnificativa a actului medical, asigurand premisele calitatii serviciilor medicale in conditii de siguranta a pacientilor si personalului.
-
Elaborarea si supunerea spre aprobare a "Planului anual pentru supravegherea, prevenirea si limitarea infectiilor asociate asistentei medicale la nivelul spitalului";
-
Elaborarea si revizuirea Ghidului de prevenire al infectiilor asociate asistentei medicale;
-
Elaborarea Ghidul de izolare al unitatii sanitare;
-
Supravegherea epidemiologica si raportarea infectiilor asociate asistentei medicale;
-
Supravegherea utilizarii antibioticelor la nivelul sectiilor si compartimentelor;
-
Analiza circulatiei microorganismelor patogene de la nivelul sectiilor si compartimentelor, cu precadere a celor multirezistente si/sau cu risc epidemiologic major, in colaborare cu medicul sef al Laboratorului de analize medicale al spitalului;
-
Efectuarea anchetei epidemiologice in focar de IAAM, stabilind factorii cauzali, masuri si activitati pentru evitarea riscurilor identificate in focar si limitarea acestuia;
-
Dispunerea masurilor necesare in prevenirea si controlul infectiilor asociate asistentei medicale;
-
Elaborarea de documente si analize necesare realizarii activitatilor de supraveghere, prevenire si limitare a IAAM, a consumului de antibiotice si a antibioticorezistentei germenilor la nivelul spitalului;
-
Organizarea studiului de prevalenta de moment a infectiilor asociate asistentei medicale si a consumului de antibiotice din spital, in conformitate cu metodologia elaborata de Institutul National de Sanatate Publica;
-
Verificarea respectarii normelor de igiena spitaliceasca, a normelor de sterilizare precum si respectarea precautiunilor standard si aditionale;
-
Organizarea si participarea la evaluarea eficientei procedurilor de curatenie, dezinfectie si sterilizare prin recoltarea testelor de autocontrol bacteriologic;
-
Monitorizarea conditiilor igienico-sanitare si a conditiilor de mentinere a sterilitatii dispozitivelor si materialelor sanitare la nivelul sectiilor si compartimentelor;
-
Supravegherea expunerilor accidentale la produse biologice a personalului medico-sanitar si auxiliar;
-
Efectuarea programului de vaccinare a personalului angajat al spitalului in colaborare cu medicul de medicina muncii;
-
Implementarea metodologiilor nationale privind supravegherea bolilor transmisibile si a studiilor de supraveghere a IAAM, la solicitarea DSPJ si a INSP - CNSCBT;
-
Monitorizarea calitatii apei potabile distribuita in reteaua interna a spitalului;
-
Supravegherea si controlul activitatii de colectare selectiva, transport si depozitare a deseurilor rezultate din activitatea medicala;
-
Organizarea si derularea de activitati de formare continua a personalului privind supraveghere, prevenire si limitare a infectiilor asociate asistentei medicale, gestionarea deseurilor periculoase.